سردية الکتابة في رواية "صائد اليرقات"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک خالد أبها – المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
إن لکل رواية (فنية) بِنية رئيسة تنتظم سائر عناصرها، وخطًّا سرديًّا رئيسًا تسير فيه شخصياتها. وفي رواية "صائد اليرقات" نجد أن هذه البنية الرئيسة هي سردية الکتابة بامتداداتها المختلفة ودوائرها المتعددة. وما بين کاتب ومکتوب وکتابة تنکتب هذه الرواية؛ لتخوض بنا أحداثًا، وتعبر بنا فضاءات مکانية وزمانية، حيث نرى (عبد الله حرفش) الشخصية الرئيسة في الرواية يخسر وظيفته إثر حادث سير فيقرّر أن يصير کاتبًا ليحظى بالشهرة والأضواء؛ ويبدأ رحلته من المقاهي الثقافية ثم المکتبات، يلتقي الکُتّاب، ويقتني الکتب؛ يقرأ ويقرأ، ويتعلم طقوس الکتابة.. يخفق عدة مرات في بدء خطوة أولى ناجحة على درب الکتابة حيث يتورّط في التقريرية المجافية للأدبية. وبعد عدة محاولات ينجح في کتابة الصفحات الأولى الحية التي کان من الممکن أن تکون رواية ليکتشف أنه هو المکتوب لا الکاتب، وأن الروائي (أ.ت) کان يکتبه، وکانت المادة المکتوبة هي هذه الرواية التي بين أيدينا "صائد اليرقات"!
وقد جاء کل ذلک من خلال منظور سردي متعدد، ومن خلال دوائر سردية تتداخل وتتشابک في سلاسة دون أن تختلّ، ودون أن تفقد بوصلتها الرئيسة التي ترتکز على سردية الکتابة. يتتبّع هذا البحث فضاءات الکتابة الزمانية والمکانية، وکذلک الشخصيات الروائية المتمحورة حول سردية الکتابة التي شکّلت هذا العمل الروائي کما عرض هذا البحث.
Abstract
The Narrativity of Writing in the novel of "Saed Alyaragat"
Prof. Mohammed Ibn Yahya Abumelhah
Professor of modern literature at King Khalid University
Each (artistic) novel has a main structure that organizes all its elements, and a main narrative line in which its characters run. In the novel of "Saed Alyaragat", we find that this main structure is the narrativity of writing with its various extensions and multiple circles. Between a writer, a written, and a writing, this novel is written, to lead us to events, and spatial and temporal spaces, where we see (Abdullah Harfash), the main character in the novel, losing his job after a traffic accident, so he decides to become a writer to gain fame and lights; and he starts his journey from cultural cafes and libraries to meet writers, acquire books, and read then read, and learn the ritual of writing .. He fails several times in starting a successful his first step on the path of writing, where he gets involved in the recording which is very different from literature. After several attempts, he succeeds in writing the first live pages that could have been a novel but he discovered that he was the written, not the writer, and that the novelist (A.T) was writing him, and the written material was this novel that is in our hands "Saed Alyaragat".
All of this came through a multiple narrative perspective, and through narrative circles that overlap and intertwine smoothly without disturbing, and without losing their main compass that is based on the narrative of writing. This paper traces the spaces of temporal and spatial writing, as well as the characters that made up this novel as this research has shown.

الكلمات الرئيسية