المراتب البلاغية لأوجه الإعراب في شواهد مغني اللبيب (دراسة في الأبواب الثلاثة الأولى من الجهة الخامسة من الباب الخامس)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة جامعة الأزهر

المستخلص

الملخص
نبصر الکلمة يجتمع عليها أکثر من وجه إعرابي؛ هذه الأوجه جميعها تکون جائزة نحويا ؛ لکنها بلاغيا ، وعند تفحص معطياتها، وعرضها على سياقها يلوح وجه تراه هو الأبر بالسياق والأدل عليه ؛
وابن هشام –رحمة الله – عقد الباب الخامس في مصنفه: (مغنى اللبيب عن کتب الأعاريب) (في ذکر الجهات التي يدخل الاعتراض على المعرب من جهتها )، وذکر فيه عشر جهات ؛ جاءت الجهة الخامسة في (أن يترک بعض ما يحتمله اللفظ من الأوجه الظاهرة)، فتوقف مع قوالب ترکيبية، وحملها على أکثر من محمل إعرابي  ؛ فکانت هذه الدراسة التي تنظر – على قدر استطاعتها – في هذه الأوجه الإعرابية من خلال معطياتها البيانية وعرض هذه المعطيات على سياق ورودها ؛ لتبصر أيها أعلى مرتبة بلاغية
Summary
We perceive the word with more than one grammatical expression. All these aspects are grammatically permissible. But it is a rhetoric, and upon examining its data and presenting it to its context, a face looms that you see is the most worthy of the context and the evidence for it.
And Ibn Hisham - may God have mercy on him - held the fifth chapter in his compilation: (Mughnat al-Labib on the books of al-A'arib) (mentioning the bodies on which the objection is entered on the Arab side), and he mentioned ten sides in it. The fifth came in (to leave some of what the expression can tolerate of the apparent aspects), then he stopped with synthetic molds, and carried it on more than one syntactic bearing; So this study looked - to the best of its ability - at these syntactic aspects through its data and presented these data in the context of their arrival. To see which rhetoric is the highest
 
 

الكلمات الرئيسية