الصورة البيانية المنفية بين نفي المبالغة والمبالغة في النفي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث
    اهتم البلاغيون بالصورة البيانية المثبتة اهتمامًا کبيرًا حيث صنفوا المصنفات في بيان أنواعها،  ومقاماتها، وبلاغتها، لکنهم غضوا الطرف عن الصورة البيانية المنفية فلم تأت في کتبهم إلا عرضًا حين تناولهم لبعض الشواهد، ويهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على الصورة البيانية المنفية، محاولًا تصنيفها، ومبينًا الدلالات التي تنتج عنها، ومصدر تلک الدلالات، والمرجعية التي يُعتمد عليها في تحديدها، ولماذا يلجأ المتکلم إلى نفي الصورة البيانية؟ وهل نفي الصورة البيانية يقتضـي إثبات نقيضها أم لا، وإذا کان يقتضـي إثبات النقيض فلماذا لم يصرح به من أول الأمر، وقد اعتمد البحث في تناوله لهذا الموضوع على المنهج الاستقرائي، والوصفي التحليلي، والاستنباطي، حيث تطلبت الدراسة استقراء المصنفات العلمية واستخراج الشواهد وتحليلها تحليلًا بلاغيًا يستنبط دلالتها، وتجدر الإشارة إلى أن هذا البحث قد انتظم في خمسة مباحث، تسبقها مقدمة، وتعقبها خاتمة وفهرس للمصادر والمراجع وآخر للموضوعات، وقد توصل البحث إلى أن الصورة البيانية تدخل في عداد الجمل المقيدة، وقيدها يکمن فيما تفيده من المبالغة، وأنها حال نفيها تحتمل أن يتسلط النفي على القيد وحده ويکون المراد نفي المبالغة، أو يتسلط على الجملة کلها ويکون المراد المبالغة في النفي، والمعول عليه في تحديد ذلک هو السياق، کما بين البحث أن للصورة البيانية المنفية  وجوها بلاغية متعددة، منها: اتساع دائرتها التأويلية وقابليتها للقراءات المتعددة، وتحريکها لعقل السامع وإثارة انتباهه، وقدرتها على مراوغة المتلقي، وإيهامها المفارقة بين معرض الکلام ودلالته، والمبالغة في إثبات المعنى، ويوصي البحث بأن يکون هناک عدد من الدراسات التي تنصب على دراسة الصورة البيانية المنفية في الجانبين النظري والتطبيقي على حد سواء.
Research Summary
          The rhetorists paid great attention to the proven graphic image, as they classified the works in explaining their types, their denominations, and their eloquence, but they turned a blind eye to the exiled graphic image, and they did not come up in their books except when they dealt with some evidence. And indicating the indications that result from it, the source of those indications, and the reference that is reliable in determining them, and why does the speaker resort to denying the graphic image? And does denying the graphic image require proving its opposite? No, and if it is necessary to prove the opposite, then why was it not declared from the beginning, and the research in its handling of this topic relied on the inductive, descriptive, analytical, and deductive method, where the study required extrapolating scientific works and extracting evidence and analyzing it rhetorically, deriving its significance, and it should be noted that this The research has been organized into five sections, preceded by an introduction, followed by a conclusion and an index of sources and references and another for topics, and the research has concluded that the graphic image falls within the bound sentences, and its constraint lies in what is beneficial from the exaggeration, and that if its exile, it is possible that the negation will dominate the constraint alone and the desired Deny exaggeration, Or it dominates the whole sentence and what is meant to exaggerate the negation, and the reliable one in determining that is the context, as the research showed that the exiled graphic image has multiple rhetorical faces, including: the widening of its interpretative circle and its ability to multiple readings, its movement of the mind of the listener and the arousal of its attention, its ability to elude the recipient It is inspired by the paradox between the exhibition of speech and its significance, and the exaggeration in proving the meaning, and the research recommends that there be a number of studies that focus on studying the graphic image exile in the theoretical or applied side alike.

الكلمات الرئيسية