نموذج من النقوش والرسومات الجدارية النادرة في معبد دير الحجر في واحة الداخلة في العصر الروماني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة

المستخلص

ملخص البحث
تعتبر معابد واحات مصر مصدر خصب للعديد من النقوش الجدارية والرسومات التصويرية التي نقشت على جدران معابدها فقد وضح ذلک من خلال دراسة أغلب النقوش والرسومات الجدارية التي وجدت على جدران المعابد في واحات مصر بصفة عامة وواحة الداخلة بصفة خاصة، حيث يوجد العديد من الآثار التي تعود إلى العصر الروماني وبها العديد من النقوش والـــرسومات التصويــــرية التي تســــــــرد ســــــيرة الـــماضي وتوضح مدى اهتمام السکان بالحياة الدينية وارتباطهم الوثيق فکرياً ودينياً بمنطقة الوادي ومن هذه المعابد معبد دير الحجر للإله آمون – رع أو مون- سيرابيس، ومن الملاحظ أن الصور والرسومات التصويرية والنقوش الجدارية الموجودة على جدرانه رسمت باللون الأحمر والبعض الآخر بقلم الفحم بينما نجد البعض الاخر بالحبر الأسود، و أغلب اللوحات تأخذ الشکل المستطيل أو المربع أو الدائري وکلها تعبر عن التعبد للإله أمون – سيرابيس ولکن لم يذکر فيها عبارة التعبد و الحج ( Προσκυνημα) الى الإله أمون صراحة . ولذا فقد اخترت من هذه النماذج نموذجا مميزاً من حيث المضمون حيث انه النموذج الوحيد الذي وردت فيه الإشارة في العصر الروماني عن الحج Προσκυνημα إلى الإله أمون – سيرابيس في واحة الداخلة، وقد نقشت هذه العبارة في اللوحة محل الدراسة عدة مرات في أجزاء مختلفة منها.
وقد اشتملت على عناصر أخري ذات صلة وثيقة بالموضوع توضح العديد من النقاط الهامة مثل تطور عبادة الاله أمون منذ العصر الفرعوني وحتى عصر الرومان، وأيضا عرض لتسلسل عبادة بعض الاله المرتبطة بالإله أمون رع ودمجه بالعديد من الآلهة اليونانية والرومانية مثل عبادة الإله سيرابيس و يلي  ذلک عرض يوضح أهم الأعياد الدينية المرتبطة به.
 الجزء الثاني من موضوع البحث يشتمل على عرض توضيحي ووصف لما اشتملت عليه اللوحة من رسومات تصويرية والقاب إلهية اسبغت على الإله أمون – سيرابيس توضح التطور الحضاري للحياة الدينية في واحة الداخلة ومدى ارتباط الفکر الديني بين واحات مصر ومنطقة وادي النيل. 
 
Summery
This study has two parts for research the first part present the following elements:
 Temples of the oases of Egypt are rich sources for many of the frescoes and pictograms engraved on the walls of its temples. This is illustrated by studying most of the inscriptions and wall paintings on the walls of the temples in the oases of Egypt in general and the oasis of El Dakhla in particular in The Roman era. Many of the inscriptions and drawings that depict the biography of the past and show the extent of the population's interest in religious life and their close connection intellectually and religiously in the valley among these are the temples of Dair Elhager of the god Amon-Ra or Amon-Serapis.
It is noted these paintings and murals on the walls painted in red and some charcoal while others are in black ink and most of the paintings in the shape of rectangle or square or circle All of them express the worship of the god Amon - Serapis but there was not any mention for the words of worship and pilgrimage (Προσκυνημα) to the god Amon So I chose from these models a distinctive model. It is the only example in which the reference in the Roman era of Hajj Προσκυνημα to the god Amon - Serapis in the El Dakhla Oasis has been engraved in the painting several times in different parts of it.
It contains other relevant elements that illustrate many important points such as the development of the worship of the god Amon from the Pharaonic to the Roman era as well as the sequence of the worship of some gods associated with the god Amon Ra and mingled with many Greek and Roman gods such as the worship of Serapis .
 
The second part of this research: thereis a presentation and explanation for the two parts of this mural. The upper part has many divine titles for the god Amon -Serapis they were written in Greek language. The lower part has graphic drawing for other gods were associated with Amon with many divine attributes  and I followed that  by  illustration of the civilized development of religious life in the oasis of Dakhla and the extent of religious thought between the oases of Egypt and the Nile Valley region.                                                        

الكلمات الرئيسية