نقد النقد عند إحسان عباس " قضية المنهج أنموذجًا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة- جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث
يعد إحسان عباس نمطًا غفريدًا بين أقرانه وأبناء جيله، کما يعد أحد أبرز النقاد في العصر الحديث، فهو إمام في تخصصاته کافة نقدًا، وتأليفًا، وتحقيقًا، وترجمة.
وممارسة (نقد النقد) عند إحسان عباس تُعدُّ محورًا رئيسًا في خطابه النقدي، إذ يتبين لقارئ مدونته النقدية، منهجه في محاورة الآخر، واتخاذ القول على القول طريقة لعرض رأيه وتقييم ما يحتاج إلى تقييم في نظره، وقد جاء هذا البحث بعنوان «نقد النقد عند إحسان عباس قضية المنهج أنموذجا» لکشف هذا الجانب عند إحسان عباس.
وقد انتظم البحث في مقدمة، وتمهيد، وخمسة مباحث، وخاتمة، وفهارس: وجاء التمهيد بعنوان: بين السيرة والمصطلح، واشتمل على لمحة تاريخية عن الناقد، ومدخل نظري لنقد النقد، وإضاءة لقضية المنهج ومکانته عند ناقدنا، ثم توالت المباحث مؤسسة على محاکمة إحسان عباس وملاحظاته على مناهج النقاد، فجاء المبحث الأول بعنوان: المبالغة والميل الذاتي، والثاني بعنوان: التحامل واتباع العرف. والثالث بعنوان: التناقض والاضطراب. والرابع بعنوان: بين تعميم الأحکام والتعنت في وضع القواعد. والخامس بعنوان: الموقف من المنابع الثقافية. ثم الخاتمة مشتملة على أهم النتائج، ثم الفهارس.
Research Summary
Ihssan Abbas is a unique style among his peers and his generation، and he is also one of the most prominent critics in the modern era، as he is an imam in all his disciplines in criticism، authorship، investigation، and translation.                                             
And the practice of (criticism of criticism) according to Ihssan Abbas is considered a major focus in his critical discourse، as it becomes clear to the reader of his critical blog، his approach to dialogue with the other، and taking the saying to say a way to present his opinion and evaluate what needs evaluation in his view، and this research came under the title (criticism of criticism According to Ihssan Abbas، the issue of the methodology is a model) to reveal this aspect according to Ihssan Abbas.                                                                                 
The research was organized in an introduction، preface، five chapters، a conclusion، and indexes: The preface came under the title: Between Biography and the Term، and it included a historical overview of the critic، a theoretical introduction to criticism of criticism، and a light on the issue of the curriculum and its position among our critic، and the first topic came entitled: Exaggeration and self-inclination ، And the second is entitled: Prejudice and following custom. The third is entitled: Contradiction and Confusion. The fourth is entitled: Between Circulating Rulings and Commitment. And the fifth is entitled: Attitude towards cultural sources. Then the conclusion includes the most important results، then the indexes.                                                            
 

الكلمات الرئيسية