الغُربة والحنين إلى الماضي فـــي شعر ( مشوبــــــات جمهرة أشعــــــار العــرب )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة - جامعة الأزهر

المستخلص

ملخــــص البحــــث :
ينطلق هذا البحث وهو يعالج ظاهرة الغربة النفسية  ، والحنين الجارف للماضي عند بعض الشعراء من مخضـرمي الجاهلية والإسلام ممن لم يکن الإسلام قد تغلغل - بعدُ في نفوسهم ، وخالطت بشاشته أرواحهم من فکرة خلاصتها أنه بقيام دولة الإسلام ، وانقياد هؤلاء الشعراء لقيمها وآدابها ، وما تقتضيه من خروج الشاعر، بل انخلاعه من حياته السابقة ومواجهة حياة جديدة .
وقد انعکس ذلک التطور التاريخي ، والتحول السياسي ، والانتقال الحضاري بما يحمله من خير مع مجيء الإسلام ، بصورة عکسية غير مقبولة ولا مُرضية عند هذا الشاعر (الإسلامي اليوم الجاهلي بالأمس) لانهيار عالمه الإبداعي الذي عاش في ظلاله الوارفة ؛ ولتلاشي مکانته في مجتمعه الجاهلي کمثقف القبيلة ، ولسانها ، ومن هنا انقمعت نرجسيته ، وأحس بشرنقة الذات العاجزة ، ولم يستطع التکيف مع الواقع الجديد بسهولة ، مما أجج في نفسه الصراع والغربة ، والتشتت الفکري بين عصـرين متناقضين تمامًا ، ومن ثم لم يجد أمامه إلا التمسک بالماضي، واستلهامه بصورة واضحة في إبداعه في مرحلة صدر الإسلام، بل امتداد الأمر إلى العصـر الأموي .
مما يمکن أن نطلق عليه (الاسترجاع الفني) للماضي لمواجهة الحاضر المضطرب ويکون هذا (الصراع) ذاته مع الواقع الجديد ، هو منشأ الإبداع ، وتکون البيئة بما فيها من ضغوط نفسية ، واجتماعية هي المسبب الرئيس لعقدة الشاعر ، ولسر صناعة الإبداع لديه کما يقول (إلفردإدلر) ؛ بأن انطلاق الإبداع ربما يرجع لعقدة الشعور بالنقص ، وبالفعل واجه الشاعر المخضـرم ذلک النقص الفني ، والفکري الناتج عن التغير الحضاري، والتطور التاريخي مع مجيء الدين الجديد بالحنين للماضي والعيش في ظلاله ، کنوع من المواجهة ، وإيجاد هوية بديلة لما هو مفروض عليه في ظل تقاليد وعادات جديدة ، ونقد أدبي وأخلاقي جديد لم يعهده من قبل ، وهنا تتأتي وبکل قوة في شعر مخضـرمي صدر الإسلام ظاهرة (صراع إقدام الإحجام) أو التشتت الفکري بين (الانتماء للواقع والاغتراب فيه) لأن القيم الجديدة في الإسلام لم تعد تتفق وتوجهات الشاعر التي آمن بها في الجاهلية ، وتربى عليها ونشأ في ظلالها ، وکوَّن ثقافته وإبداعه فيها .
کل ذلک آمن به البحث ، وحاول إبرازه في هذا المعالجة مطبقًا ذلک تحديدًا على (شعراء المشوبات) الذين ذکرهم القرشي في جمهرة أشعار العرب ، فتعرضنا لهذا المصطلح (المشوبات)،وحاول البحث قراءته من خلال النص ذاته ، وکذا جاء مصطلح الخضـرمة ليشارک في هذه المعالجة البحثية ، بما يثبت فکرة البحث ويؤکد ما ذهب إليه، فجاء عنوان البحث :     
" الغربة والحنين للماضي عند شعراء من مخضـرمي الجاهلية والإسلام "قراءة نقدية في ضوء مصطلح المشوبات" .
Research summary :
This research begins and deals with the phenomenon of psychological alienation, and the overwhelming nostalgia for the past among some poets from the ancient pre-Islamic and Islam who had not yet penetrated Islam - in their souls, and their souls were mixed with its screen - from the idea of ​​its conclusion that with the establishment of the Islamic state, and the submission of these poets to its values ​​and morals, and what It requires him not to leave the poet, but rather to remove him from his previous life and face a new life.
This was reflected in the historical development, the political transformation, and the civilizational transition, with the good that it brings with the advent of Islam, in an unacceptable and unsatisfactory way for this poet (the Islamic today - the pre-Islamic yesterday) because of the collapse of his creative world in which he lived in its lush shadows; And because his position in his pre-Islamic society as the tribe’s intellectual and language had vanished, and from here his narcissism was suppressed, and he felt the cocoon of a helpless self, and he could not easily adapt to the new reality, which fueled in himself conflict and alienation, and intellectual dispersal between two completely contradictory eras, and then he found nothing in front of him except to hold on to the past. And his inspiration clearly in his creativity in the early stage of Islam, but the extension of the matter to the Umayyad era.
From what we can call (artistic retrieval) of the past to confront the turbulent present, and this same (conflict) with the new reality is the origin of creativity, and the environment, with its psychological and social pressures, is the main cause of the poet’s complex, and the secret of his creativity, as he says (Alfred Adler ); That the release of creativity may be due to a feeling of inferiority complex; Indeed, the veteran poet faced that artistic and intellectual deficiency resulting from cultural change and historical development with the advent of the new religion with nostalgia for the past and living in its shadows, imposed on him in light of new traditions and customs, and a new literary and moral criticism that he did not know before, and here it comes with full force in veteran poetry The beginning of Islam is the phenomenon of (conflict - the feet of reluctance) or intellectual dispersion between (belonging to reality and alienation in it) because the new values ​​in Islam no longer agree with the directions of the poet that he believed in during the pre-Islamic era, and he was raised on it and grew up in its shadows, and the formation of his culture and creativity in it.
All of this was believed by the research and tried to highlight it in this treatment, specifically applying that to (the mixed poets) who Al-Qurashi mentioned in the crowd of Arab poetry, so we exposed this term (the distortions), and the research tried to read it through the text itself, and the term Al-Khadrama came to participate in this research treatment , which proves the idea of ​​the research and confirms what he went to, so the title of the research came:
Alienation and nostalgia for the past according to the veteran poets of pre-Islamic era and Islam, a critical reading in light of the term “disturbance.

الكلمات الرئيسية