عضوية الألوان البلاغية في التجارب الإبداعية عند حازم القرطاجني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة جامعة الأزهر

المستخلص

ملخص البحث
البلاغة والإبداع صنوان لا تفترق سبلهما، فلا يکون إبداعٌ من غير بلاغة، وهذه العلاقة تثبت سلطة القوانين البلاغية التي تخرج الکلام من طور السطحية والسذاجة إلى طور العمق والإبداع.
وحام حول تلک العلاقة التي تربط بين البلاغة والإبداع کثيرٌ من البلاغيين لکن يبقى أبرزهم الإمام حازم القرطاجني؛ لأن مؤلفه الموسوم بمنهاج البلغاء وسراج الأدباء إنما کان في بيان کيفية صناعة الإبداع، وهو بصفته تلک يسمح بإبراز دور البلاغة في تلک الصناعة.
وفي سبيل إثبات تلک العلاقة وبيان حدودها درس البحث الفرق بين الکلام العادي والإبداعي، وفرق بين الأهداف التي يسعى کل منهما إلى تحقيقها، وأثبت محورية الألوان البلاغية في تحقيق الغايات الإبداعية.
وانتقل البحث إلى تسليط الضوء على رؤية حازم للتآخي بين الإبداع والبلاغة، وسبب ذلک التآخي، وحدوده التي لا تقف عند النص لفظا ومعنى وصورة حتى تلقي بظلالها على مبدعه ومتلقيه، وهو ما يعکس الحضور الواسع الذي تتمتع به القوانين البلاغية في مراحل ومکونات العملية الإبداعية.
واعتمد البحث في بيان ما يهدف إلى بيانه على المنهج الاستقرائي، والوصفي، حيث تطلبت الدراسة استقراء کتاب حازم استقراءً کاملًا، واستنباط أحکامه المتعلقة بالقوانين البلاغية، ووصفه وصفا تحليليًا، وهو ما أفضى إلى نتائج علمية.
Research Summary
Rhetoric and creativity are mutually exclusive, so there is no creativity without rhetoric, and this relationship proves the authority of rhetorical laws that bring speech out of the phase of superficiality and naivety to the phase of depth and creativity.
Many rhetoricians have argued about the relationship between rhetoric and creativity, but the most prominent of them remains Imam Hazem al-Qirtagani; Because his author, which is marked with the method of the rhetoric and the Siraj of the writers, was only in explaining how creativity is made, and as such it allows to highlight the role of rhetoric in that industry.
In order to prove that relationship and clarify its limits, the research studied the difference between ordinary and creative speech, and the difference between the goals that each seeks to achieve, and proved the centrality of rhetorical colors in achieving creative goals.
The research moved to shed light on Hazem’s vision of fraternity between creativity and rhetoric, the reason for that fraternity, and its limits that do not stop at the text in word, meaning and image until it casts a shadow on its creator and recipient, which reflects the wide presence enjoyed by rhetorical laws in the stages and components of the creative process.
In explaining what it aims to explain, the research relied on the inductive and descriptive approach, as the study required a complete extrapolation of Hazem's book, and elicited its provisions related to rhetorical laws, and described it as an analytical description, which led to scientific results.
 

الكلمات الرئيسية