الإِعْجَابُ بالنَّصِّ في خَوَاتِيْمِ القَصَائِدِ الشَّرِيْفُ المُرْتَضَى أنْمُوْذَجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة - جامعة الأزهر

المستخلص

   الملخص: الخاتمةُ هي قاعدةُ القصيدة وأخطر أجزائها، ففيها تَکْثِيفٌ لتجربةِ الشاعر وخلاصةٌ لرسالتِه، کما أنها -وفقًا لما ذهب إليه نقدنا القديم- آخرُ ما يبقى في سَمْعِ المُتلقي، ويَعْلَق بذهنِهِ، ويَلْصَقُ بنفسِه، لذا حرصَ الشعراء على تجويدِها وتهذيبِهَا والعنايةِ بها، فالإساءة فيها لا تُغتفر، والخَلَلُ لا يُسد، إذ الأقلام قد رُفِعَتْ، والصُّحُفُ قد طُويت، بل قد يُنسِي حُسْنُها ما يَعْتَوِرُ القصيدةَ من خَلَلٍ في بعض أجزائِهَا.
    وقد اسْتَغَلَّ بعضُ الشعراءِ خواتيمَ القصائدِ للتَّغنِّي بإبداعهم، والثناءِ على شاعريَّتِهم، وتصويرِ الإعجابِ بها، وشاعرُنا الشَّرِيْفُ المُرتَضَى (355-436ه) أحدُ هؤلاء الذين أفردُوا کثيرًا من خواتيمِ قصائدِهم للفخر بشاعريتِهم والثناءِ عليها، ولن نکونَ مُغَالِينَ إذا قلنا إنه قد حَوَّلَ التَّغَنِّي بالشاعريةِ في خواتيمِ القصيدةِ إلى تقليدٍ فنيِّ، وهذا يَعنِي أَنَّ الفخرَ بالشاعريةِ کان مُتَجَذِّرًا في ذَاتِ الشاعرِ، ومُقَوِّمًا من مُقَوِّمَاتِ شخصيتِهِ.
   أَمَّا ما تَسعى إليه الدراسةُ فهو مُحاولةُ رَصْدِ دَواعِي الفخرِ بالشاعريةِ، وتسليطِ الضوءِ على معاييرِ الجودةِ الشعريةِ التي تَغَنَّى بها الشريفُ المُرتَضَى في خواتيم قصائده.
 
       Abstract: The conclusion is the basis of the poem and its most dangerous parts. It contains an intensification of the poet's experience and the summary of his message. In addition, it is the last thing that remains in the hearing of the recipient, and it sticks in his mind, and sticks to himself, so the poets were keen to improve it, refine it, and take care of it. As abuse in it is unforgivable And the defect in it cannot be fulfilled , as the pens have been lifted and the ink has dried . And its goodness may be forgotten for what is wrong with the poem in some of its parts.
 
       Some poets have used the endings of poems to sing of their creativity, praise their poetics, and portray admiration for them.
 
And our honorable poet Al-Murtada is one of those poets who singled out many of their poems’ endings to praise and praise their poetics, and we would not be exaggerating if we say that he has transformed the singing of poetics in the poem’s closings into an artistic tradition, and this means that pride in poetics is rooted in the poet’s soul and is based on His personality traits.
 
       The study seeks to monitor the reasons for pride in poetry, and to shed light on the poetic quality standards that Sharif Al-Murtada sings.
 
 

الكلمات الرئيسية