السهيلي مفكر العربيـة وأثـر فكرهُ في مُحَقِّق كتابه [نتائج الفكر] أ.د/محمد إبراهيم البنا (رحمهما الله)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية اللغة العربية، مكة المكرمة، جامعة أم القرى ، السعودية

المستخلص

الملخص :
تتناول هذه الدراســة تمهيداً ومبحثين في المقارنة الفكرية بين هذين المفكرين الأول من الزمن القديم وهو أبو القاسم السهيلي ،رحمه الله,  ، المتوفى سنة (583هـ) والثاني من المُحدَثين سعادة الأستاذ الدكتور محمد إبراهيم البنا ،رحمه الله,  ، المتوفى سنة (1433هـ) ، والمقارنة بينهما لا تشمل نوع المسائل المدروسة ، بل طريقتهما في التحليل والتعليل ، وهذه الدراسة تتناول ثلاث مسائل لدى السهيلي في المبحث الأول وعنوانهُ (دراسة ثلاث مسائل عند السهيلي) وأولها,  كون الضمير لا يُنعت والعلــة فيه أنَّهُ لا يُوصف ولا يُوصف به ، ودراسة هذه المسألة تُظهر عُمق فكر السهيلي ،رحمه الله, الذي تَنَبَّه لمِثلها في درس النعت.
المسألة الثانية : أنَّ (لَكنَّ) تستعمل للاستدراك إذا سبقها النفي دون الموجب وقال غيره أنها تعمل الاستدراك في حالة النفي والإيجاب ، وفي المسألة الثالثة : تناولت الدراسة موضوع أنَّ الأفعال الماضية تَحِلُّ محل المستقبلة ، وهي لا تكون كذلك إلاَّ على سبيل الحكاية ، وأنَّ (السين) ، و(سَوفَ) عندما تصحب الأفعال لا تُسبق بالظرف لا يصحُّ أنْ تقول : (غَداً سَيَقوم زَيدٌ) لعلّتين هما : أنَّ (السين) تُنبئ عن معنى الاستئناف والاستقبال والمانع الآخر أنَّ (السين) ، و(سَوف) من حروف المعاني الداخلة على الجمل ومعناها في نفس المتكلم ، وإليه تُسند لاَ إلى الاسم المُخبر عنه ، ودراسة السهيلي ،رحمه الله,  لهذه المسألة تُوضِّح مدى فهمهِ وتحليلهِ لحروف المعاني ، وكون (السِّين) ، و(سَوفَ) منها .
ثم ذكرت الدراسة تعقُّب عضيمة ،رحمه الله,  للسهيلي في أنَّه إذا جاءت (السين) في خبر المبتدأ لابد أن تُسبق بـــــ (أّنَّ) وهو وهمٌ وقع فيه السهيلي مُتَّبعاً لأستاذه ابن الطراوة المتوفى سنة (528هـ) .
وتناولت الدراسة في المبحث الثاني وعنوانهُ : دراسة ثلاثة مسائل عند ابن كيسان المتوفى سنة (299هـ) وقيل (320هـ) وهو الأصوب ، وقد تناول الدكتور البنا ،رحمه الله,  بالتحليل والتعليق على بعض المسائل ، وبيان دقة تأثُّرهِ في التحليل والفهم بالسهيلي ،رحمه الله,  .
وقد تناول البنَّا ،رحمه الله,  في دراسته للمسألة الأولى قراءة : "إِنَّ هَذَانِ لَسَــاحِرَانِ" ، وقد أَوردتْ الدراسة فيها عدة قراءات وكان أشهرها قراءة التقدير على الألف بالفتحة على لغــة با الحارث وبالعنبر وهي القراءة التي وجَّهها ابن كيسان على البنـاء بفتحة مقدَّرة على الألف ، وقد ارتضى تخريجه هذا الأستـاذ البنا لخلوِّهِ من التَّكلُّف والتأويل ، وفيه يظهر مدى تأثر البنَّا ،رحمه الله,  بعمق التفكير لدى السهيلي ، وذكرت الدراسة في المسألة الثانية الحذف اقتصاراً عند ابن كيسان  في المُتعدي لثلاثة مفاعيل في نحو : (أَعْلَمتُ زَيداً) ، و(أَعْلَمتُ دَرْسَكَ نَافعاً) ، والقول المنسوب لابن كيسان حَذف الأول أو الثاني والثالث اقتصـاراً استغناءً عنهُ كــ (أَعْلَمتُ كَبشَكَ سَمِيناً) ، ولا تذكر من أَعْلَمتهُ ، ويجوز الاقتصار عليه كــ (أَعْلَمتُ زَيداً) ولا تَذكر من أعلمتَ بهِ : لأنَّ الفائدة لا تنعدمُ في الاستغناء على الأول والاقتصار عليه إذ يُراد الإخبار بمجرد العلم بهِ وبمجرد إعلام الشخص المذكور .
وارتضى الأستاذ البنَّا هذا التوجيه منه وفيه يظهر مدى تأثير الناحية الفكرية للسهيلي ،رحمه الله,  في عقلية البنَّا ،رحمه الله,  .
وقد تناولت الدراسة في المسألة الثالثة جواز تقديم خبر (مَا دَامَ) ، و(مَا زَالَ) عليهما قياساً على (كَانَ) وأخواتها وهو ما اتَّضَحَ من منهج ابن كيسان مُخالفاً فيه الإجماع ، وهو المَخرج الذي أوجده الدكتور البنا ،رحمه الله,  لابن كيسان النحوي ،رحمه الله تعالى,  وكون (مَا) أصبحت جزءاً من (مَا زَالَ) وقد وَضُحَ هذا لدى الدكتور البنَّا ،رحمه الله,  اتِّباعاً لمنهج التفكير العلمي والأفق الواسع ، والذي اكتسبه من السهيلي في إيجادهِ المخارج لابن كيسان إذا وَسِعهُ القياس ، وهنا يتَّضح مدى عمق تأثرهِ بالسهيلي.
Abstract:
This Study Deals With A Prelude And Two Chapters In The Intellectual Comparison Between These Two First Thinkers Of The Ancient Time, Which Is Abu Al, Qasim Al, Suhaili ,  May God Have Mercy On Him , , Who Died In The Year (583 AH) And The Second Of The Modernists, His Excellency Dr. Between Them Does Not Include The Type Of Issues Studied, But Rather Their Method Of Analysis And Reasoning, And This Study Deals With Three Issues Of Al, Suhaili In The First Topic And Its Title (The Study Of Three Issues According To Al, Suhaili) And The First Of Them ,  That The Pronoun Is Not Described And The Reason In It Is That It Is Neither Described Nor Described, And The Study Of This Issue Shows The Depth Of The Thought Of Al, Suhaili ,  May God Have Mercy On Him ,  Who Was Aware Of Its Example In The Lesson Of The Epithet.
The Second Issue: That (But) Is Used To Prescribe If Preceded By The Negation Rather Than The Affirmative, And Others Said That It Works In The Case Of Negation And Affirmation. ), And (Will) When Accompanied By Verbs Do Not Precede The Adverb It Is Not Correct To Say: (Tomorrow Will Rise Zaid) For Two Reasons: That (Seen) Foretells About The Meaning Of Appeal And Reception, And The Other Impediment Is That (Sin) And (Saw) Are Among The Letters Of The Meanings Inscribed On The Sentences And Their Meaning Are In The Speaker’s Soul, And To Him Is Attributed Not To The Name Being Reported, And The Study Of Al, Suhaili ,  May God Have Mercy On Him ,  For This Issue Clarifies The Extent Of His Understanding And Analysis Of The Letters Of Meaning, And The Fact That (Sin) And (Souf) Are Among Them.
Then The Study Mentioned The Follow, Up Of The Great ,  May God Have Mercy On Him ,  To Al, Suhaili, That If The (Sin) Comes In The Report Of The Subject, It Must Be Preceded By (The), Which Is An Illusion That Al, Suhaili Fell Into, Following His Teacher Ibn Al, Tarawa, Who Died In The Year (528 AH).
The Study Dealt With The Second Topic And Its Title: The Study Of Three Issues According To Ibn Kisan, Who Died In The Year (299 AH), And It Was Said (320 AH), Which Is The Most Correct. .
In His Study Of The First Issue, Al, Banna, May God Have Mercy On Him, Read: “Verily, These Two Are Sorcerers.” The Study Included Several Readings, The Most Famous Of Which Was The Reading Of The Estimate On The Thousand With The Fatha In The Language Of Ba Al, Harith And In Amber, Which Is The Reading That Ibn Kisan Addressed To The Building With A Slot Estimated At The Thousand ,  And This Professor Agreed That Al, Banna’s Graduation Shows It From The Interpretation Of The Void, And It Is Void. The Extent To Which Al, Banna ,  May God Have Mercy On Him ,  Was Affected By The Depth Of Thinking Of Al, Suhaili, And The Study Mentioned In The Second Issue The Omission By Ibn Kisan In The Transitive Of Three Objects In The Manner Of: (I Taught Zaid), (I Taught Your Lesson Useful), And The Saying Attributed To The First Ibn Kisan, The Second And Third H Exclusively Dispensed With And (I Taught Your Lesson Useful), And The Saying Attributed To Ibn Kisan Omitted The First Or The Second And The Third As A Limitation Without Dispensing With It, Such As (I Taught Your Ram Is Fat), And It Is Not Mentioned Who You Taught It To, And It Is Not Permissible To Limit It To (I Know) As Not Being Limited To It. Abandoning The First And Limiting It To It, As It Is Intended To Inform As Soon As It Is Known And As Soon As The Person Mentioned Is Informed.
Professor Al, Banna Accepted This Directive From Him, And It Shows The Extent Of The Influence Of The Intellectual Aspect Of Al, Suhaili ,  May God Have Mercy On Him ,  On The Mentality Of Al, Banna ,  May God Have Mercy On Him.
In The Third Issue, The Study Dealt With The Permissibility Of Presenting The News Of “As Long As” And “Zaal” To Them By Analogy With “Was” And Its Sisters, Which Was Clear From Ibn Kisan’s Approach, In Contradiction To The Consensus. ,  May God Have Mercy On Him ,  And The Fact That (What) Has Become Part Of (What Is Still) And This Was Made Clear To Dr. Al, Banna ,  May God Have Mercy On Him ,  Following The Method Of Scientific Thinking And The Broad Horizon, Which He Acquired From Al, Suhaili In Finding The Exits For Ibn Kisan If He Measured It, And Here It Becomes Clear How Deep Influenced By Al, Sahili.

الكلمات الرئيسية