الشّاعر مُستعيدًا أباه قراءة في تصورات الفرزدق للشعر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الحدود الشماليّة- كليّة التربية والآداب- قسم اللغة العربيّة

المستخلص

الملخّص
تندرج الدراسة في إطار المقاربات التي تنظر إلى النّصوص الشّعريّة بما هي أحداث ثقافيّة ذات تأثيرات اجتماعيّة، ومن هذا المنطلق اختارتْ رصد لحظة من لحظات التحوّل في مفهوم الشّعر ممثّلة بلحظة الفرزدق الذي كان يقف في عصره بين ذاكرتين للشّعر: جاهليّة، وإسلاميّة.
تأتي أهميّة الدراسة من مقاربتها للشّعر بحثًا عن التصوّر الذي يقدّم به الشّاعر شعره، وذاته الشّاعرة، وفحص علاقة هذا التَّصوُّر بالنموذج الجاهليّ أو الإسلاميّ، والنظر في دواعي هذه العلاقة، ومترتّباتها لدَى الشّاعر نفسه، ولدَى الجماعة المتلقيّة له.
تفترض الدراسة أنّ الفرزدق سعَى في شعره إلى استعادة النّموذج الجاهليّ للشّعر بما له من مكانة مقدّرة ومهيبة في نفوس الجماعة، وهو إذ يفعل ذاك، فإنّه يستعيد معه إرثًا نسقيًّا ثقافيًّا ثقيلًا.
عالجت الدراسةُ هذه الفرضيّة من خلال أدوات النّقد الثّقافيّ الذي يكرّس جهوده للكشف عن الأنساق الثّقافيّة وإزاحة الحجب التي تتخفَّى وراءها، وكذا استعانَتْ بما توصّلت إليه اللسانيّات العرفانيّة من نتائج تخصّ البحث في التَّصوُّرات، وعلاقتها باللغة والسّلوك.
هدفت الورقة، من وراء ذلك، إلى الكشف عن المنزلة التي يضع فيها الفرزدق نفسه وشعره، والوقوف على الاستراتيجيّات والتّدابير التي استعان بها لتحقيق هذا التَّصوُّر، وصولًا إلى التَّعرُّف على مترتّبات هذا التَّصوُّر لدَى الفرزدق والجماعة المتلقيّة له.
توصّل العمل إلى عددٍ من النتائج، من أبرزها: إثبات انشداد الفرزدق إلى النَّموذج الجاهليّ للشِّعر، ومحاولته استعادة دور الشّاعر الفاعل، والقفز على الموقف الإسلاميّ الذي قوّض العلاقة بين الشّاعر والفعل، ومن أبرز الاستراتيجيّات التي عوّل عليها الفرزدق لتأصيل هذا الدور الفاعل: التأكيد على القوّة التدميريّة لشعره، والتّنويع على هذه الدّلالة في شعره، وهي قوّةٌ استجابَتْ لها الجماعة المتلقيّة تهيّبًا واتّقاء. 
Abstract
The present study falls within the framework of approaches that conceive poetic texts as cultural events with social influences. Stemming from this stance, it chose to monitor an instant of transformation of the concept of poetry. This is represented by the instant of Al-Farazdaq, who was standing in his era on two memories of poetry: pre-Islamic and Islamic.
The significance of the study stems from its approach to poetry in pursuit of the conception by which the poet presents his poetry and his poetic identity. Further, it examines the relationship of this perception to the pre-Islamic or Islamic model, investigates the reasons for this relationship, and explores its implications for both the poet himself and his audience.
The study hypothesizes that Al-Farazdaq pursued restoring the pre-Islamic poetic model in his poetry, acknowledging its valued status and reverence in the hearts of the community. In doing so, he restored with him a substantial cultural systemic legacy.
The study addressed this hypothesis through cultural criticism devices, which devote its efforts to revealing cultural patterns and eliminating the blinds that hide them. It also used the findings of cognitive linguistics regarding the research on perceptions and their relationship to language and behavior.
By undertaking this, the paper aims to reveal the status in which Al-Farazdaq places himself and his poetry. Additionally, it seeks to identify the strategies and measures he used to achieve this perception. It ultimately aims to identify the implications of this perception for Al-Farazdaq and his audiences.
The study has yielded several findings, the most notable of which is verifying Al-Farazdaq's attachment to the pre-Islamic model of poetry. It also defends his attempt to restore the role of the active poet and to leap over the Islamic stance that undermined the relationship between the poet and action. Among the most prominent strategies that Al-Farazdaq relied upon to consolidate this active role were emphasizing the destructive power of his poetry and diversifying this significance in his verse. This was a force to which the audience community responded with fear and avoidance.

الكلمات الرئيسية