المعجم الشِّعري في شِعر المؤيَّد في الدِّين الشيرازي - (داعي الدُّعاة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها ، كلية الآداب ، جامعة المنصورة ، المنصورة ، مصر

المستخلص

ملخَّص البحث
في هذا البحث الذي كان عنوانه (المعجم الشِّعري في شِعر المؤيَّد في الدِّين الشيرازي - (داعي الدُّعاة))، اتَّبعت فيه الباحثة المنهج الوصفي التحليلي القائم على تتبع الظواهر الفنية ورصدها وتحليلها ومحاولة الوقوف على مكامن الإبداع فيها، ومن أهداف هذه الدراسة إبراز مكامن الإبداع اللغوي في شعر المؤيد في الدين، ودفع هذا الجيل والأجيال القادمة على امتداد رقعة الوطن العربي الكبير إلى الرجوع لدراسة تراث الماضي، والانكباب على دراسة الموروث الأدبي، والتصدِّي لأعداء الله ورسوله صلى الله عليه وسلم بسلاح الشعر القوي، الذي ترك في نفوس المتلقين سواءً العامَّةِ منهم أو الخاصَّة، على امتداد العصور، واختلاف الأزمنة والأمكنة الكثير. وكانت خطة البحث عبارة عن تمهيد عرَّفت فيه بالشاعر (المؤيد في الدين)، والمعجم الشعري للشاعر الذي جاء شاملاً لعدِّة حقول دلاليَّة ولفظيَّة تناولها الشاعر ومنها: (الحديث عن العقيدة الفاطمية، وذِكر اسمه أو لقبه أو كنيته، والألفاظ الفارسيَّة، ورغد العيش واعتزازه بشيعيته، والغربة والاغتراب، والشَّكوى والاضطهاد والنُّفور، ومديح الإمام المستنصر بالله، وذِكر أسماء أنبياء الله عليهم السلام كآدم، وإبراهيم، وغيرهم). واستُخلِصَت النتائج التالية: حرص الشَّاعر على تَنَوُّع لُغتهِ الشِّعرِيَّة التي أظهرَت مدى ثقافته وثراء لغته، وكذلك التَّوجُّه الدِّيني والتَّشيُّع لأهل البيت كان ظاهرًا بشكلٍ كبير في شِعر المؤيَّد، وثقافة الشَّاعِر وعلومه المختلفة ظهر صداها جلِيًّا في ديوانه، فقد كان سجلًّا حافِلًا لكثيرٍ من العُلُوم والمعارف التي تميِّز بها المؤيَّد، كما ضمَّن الشَّاعر عددًا من الكلمات الأعجميَّة نابعةً من لغته الأم (الفارسيَّة) في ثنايا شِعرِهِ.
Abstract :
In this research, whose title was (The Poetic Dictionary of the Poetry of Al-Mu'ayyad fi Al-Din Al-Shirazi - (The Caller of Preachers)), the researcher followed the descriptive and analytical approach based on tracking, monitoring and analyzing artistic phenomena and trying to identify the sources of creativity in them. One of the objectives of this study is to highlight the sources of linguistic creativity. In poetry Al-Mu'ayyad in religion, and pushed this generation and future generations throughout the greater Arab world to return to studying the heritage of the past, to devote themselves to studying the literary heritage, and to confront the enemies of God and His Messenger, may God bless him and grant him peace, with the powerful weapon of poetry, which was left in the souls of the recipients, whether public or private. Throughout the ages, and in many different times and places. The research plan was an introduction in which I introduced the poet (al-Mu’ayyad fi al-Din) and the poet’s poetic dictionary, which included several semantic and verbal fields that the poet dealt with, including: (talking about the Fatimid faith, mentioning his name, surname, or nickname, Persian words, and good living and its pride. With his Shiism, alienation and alienation, complaint, persecution and aversion, praising Imam Al-Mustansir by God, and mentioning the names of the prophets of God, peace be upon them, such as Adam, Abraham, and others). The following results were concluded: The poet’s keenness to diversify his poetic language, which showed the extent of his culture and the richness of his language, as well as the religious orientation and Shiism of the People of the House was largely apparent in Al-Muayyad’s poetry, and the poet’s culture and various sciences resonated clearly in his collection, as it was a rich record of many sciences and knowledge that Al-Muayyad was distinguished by it, and the poet also included a number of foreign words stemming from his mother tongue (Persian) in the folds of his poetry

الكلمات الرئيسية