التوجيه النحوي لنماذج من القراءات القرآنية عند عمر بن الخطاب رضي الله عنه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغويات ، كلية البنات الاسلامية ، جامعة الازهر ، أسيوط ، مصر .

المستخلص

ملخص البحث :
  جاءت الدراسة في هذا البحث بعنوان التوجيه النحوي لنماذج من القراءات القرآنية عند عمر بن الخطاب – رضي الله عنه -  واشتملت الدراسة  على مقدمة وفيها أهم أسباب اختياره وتمهيد تحدثت فيه عن القراءات ونشأتها وأهميتها  ثم ذكرت نبذة وجيزة عن الخليفة الراشد قم قسمت القراءات التي وردت في البحث إلى قسمين قراءات تنتمي إلى باب نحوي وتناولتها بالشرح والتوضيح والترجيح ورتبتها حسب أبواب النحو الواردة في ألفية ابن مالك والقسم الآخر قراءات تنتمي إلى المعنى أو التفسير  ورتبتها حسب الآيات القرآنية
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال البحث أن القراءات تنوعت منها ما وافق القراءات العشرية وكان توجيهها النحوي لا خلاف فيه
ومنها ما خالف مع الترجيح أو التضعيف
ومنها ما جاء على القراءات  الشاذة وهناك البعض قد عدل عنه بعد ما قرأ به عندما ثبت له صحة قراءة غيره  ثم ذيلت البحث بالخاتمة والفهارس
Abstract:
The study came in the research (entitled Grammar guidance forms of Quranic readings at the time of Umar ibn Khattab - may God please him -)
The study included an introduction, the main reasons for his choice, a preface in which it spoke of the readings, their origin and importance, and then a brief overview of the Caliph al-Rashid.
Then divided the readings which were in research into two sections: readings belonging to a grammatical section, which they dealt with by explanation, clarification and weighting, and arranged according to the grammatical sections in the millennium the son of Malik, and the other section, readings belonging to meaning or interpretation, and arranged according to the Quran verses.
One of the most important findings from research was that the readings varied as the decimal readings corresponded and their grammar orientation was undisputed.
Some of them are contrary to weighting or weakening
Some of them came on the abnormal readings and there are some have modified it after what he read when it was proven to him the validity of the reading of others and then appended the search with the conclusion and indexes.

الكلمات الرئيسية