الاستهلال السردي في رواية (الحرب في بَـــرِّ مصر) ليوسف القعيد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية اللغة العربية بالمنصورة

المستخلص

الملخص:
يهدف البحث لدراسة: الاستهلال السردي، وأنواعه، وأهميته، ووظائفه، وصلته ببقية العناصر، وأثره في بناء النص السردي، في رواية (الحرب في بَـــرِّ مصر) ليوسف القعيد.
وقد تعددت أنواع الاستهلالات داخل الرواية، وتشمل ثلاثة أنواع: الاستهلال المتناص، والاستهلال المحوري البنية، والاستهلال الميكانيكي، والاستهلال الوصفي.
والاستهلال -في هذا النص- لا تتوقف وظيفته على تقديم الأحداث والتمهيد للحركة السردية، وإنما تتعدد إلى: وظيفة تشويقية إغرائية، ووظيفة إخبارية.
كما اتسمت الاستهلالات السردية في الرواية بسمات جمالية، منها: الذاتية في السرد، وعقد الميثاق السردي بين السارد والمتلقي، والتواصل بين الرواة.
Abstract:
          The research aims to study: the narrative initiation, its types, its importance, its functions, its connection with the rest of the elements, and its impact on the construction of the narrative text In the novel (The War in the Land of Egypt) by Youssef Al-Qaeed
          There are many types of initiation within the novel, and they include three types: intertextual initiation, axial structure initiation, and mechanical initiation.
          The introductory function - in this text - does not depend on presenting the events and paving the way for the narrative movement.
          The narrative openings in the novel were also characterized by aesthetic features, including: subjectivity in the narration, a narrative pact between the narrator and the recipient, and communication between the narrators

الكلمات الرئيسية