التصحيح اللغوي في الكامل للمبرد تحليل ونقد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الازهر، کلية اللغة العربية بالمنصورة

المستخلص

ملخص البحث
   المبرد (ت285هـ) من أئمة اللغة والنحو، ترأس المذهب البصري في عصره، وقد قام هذا المذهب ابتداء على إثر وقوع اللحن من الأعاجم في قراءة القرآن الكريم، فنهض أبو الأسود الدؤلي لرسم حدوده ووضع مبادئه، ثم توالى النحاة يذبون عن العربية أيّ زيف ويحفظونها من كل حيف؛ فألفوا الكتب لتقويم الألسن، وصونها من لُكنة الأعاجم.
وكان للمبرد -وهو المثبت للحق- نصيب في ذلك في مضامين مصنفاته الثرية، فاحتاج لمن ينقب فيها ليستخرج جهوده في ميدان التصحيح اللغوي، فكان هذا البحث الذي يمّم وجهه شطر كتابه الكامل، وهو من أصول العربية فاستخرج منه (27) سبعة وعشرين نموذجًا، وأزمع على دراستها في ضوء المنهج الوصفي، ووضع في سبيل ذلك خطة جاءت على النحو الآتي:

المقدمة: ذكرت فيها أهمية الموضوع، وتساؤلاته، والدراسات السابقة، ومنهج البحث، وخطته.
التمهيد: التصحيح اللغوي وموقف قدامى اللغويين والمبرد منه.
المبحث الأول: التصحيح في المستوى الدلالي، ويشتمل على مطلبين:

      الأول: في تحرير الدلالة، والثاني: في اختيار اللفظ الصحيح المناسب لسياقه.

المبحث الثاني: التصحيح في المستوى البنيي، ويتضمن مطلبين:

     الأول: في صيغ الأسماء، والثاني: في صيغ الأفعال.

المبحث الثالث: التصحيح في المستوى التركيبي، ويحتوي على ثلاثة مطالب:

     الأول: في الإعراب، والثاني: في الحذف والزيادة، والثالث: في الوقف والابتداء.

الخاتمة: وفيها أهم نتائج البحث.
الفهارس: وتتضمن ثبت أهم المصادر والمراجع، وفهرس الموضوعات.

   وقد توصل البحث إلى عدة نتائج منها: أن المبرد -إمام المذهب البصري في عصره- جاءت آراؤه صدى لتلك المدرسة المحافظة التي تلقى العلم على يد شيوخها الأجلاء؛ فمن خلال دراسة سبعة وعشرين مثالًا، وافقه البحث في تسعة منها، وخالفه في ثمانية عشر؛ مما يدل على تمسك المبرد بالأفصح والأفشى من اللغة، لكن هذا لا يقتضي رمي الفصيح بالغلط أو القليل بالخطأ.
Abstract:
Al-Mubarrad (d. 285 AH) is a prominent figure in the fields of language and syntax, and he led the Basran school during his era. This school originated in response to the linguistic mistakes made by non-Arabs during the recitation of the Qur’an. This incident prompted Abu Al-Aswad Al-Du'ali to establish the principles and rules of linguistic correction. Subsequently, grammarians endeavored to preserve the Arabic language and purify it from any foreign influence that could give rise to mistakes. They authored books to correct deviations introduced by non-Arabic speakers and safeguard Arabic from their foreign intonation.
Al-Mubarrad is a steadfast proponent of truth, and his share in these efforts is notable in the rich contents of his works that require to be delved to highlight his contributions in the field of linguistic correction. This research thoroughly explores his book of Al-Kāmil (The Complete Book), extracting 27 models from this book which is one of the foundations of Arabic language. The research investigates these models in the light of the descriptive approach. The plan outlined for this purpose is as follows:
- Introduction: It outlines the significance of the study, its underlying questions, literature review, research methodology, and research plan.
- Preface: It introduces linguistic correction and presents the stance of ancient linguists and Al-Mubarrad towards it.
- The first section: Correction at the semantic level. It includes two subsections:
- The first subsection: Disambiguation of meaning.
The second subsection: Selection of correct words according to their appropriate context.
- The second section: Correction at the morphological structure level. It includes two subsections:
- The first subsection: The forms of nouns.
- The second subsection: The forms of verbs.
- The third section: Correction at the synthetic level.  It includes three subsections:
- The first subsection:  Desinential Inflection.
- The second subsection:  Ellipsis and enlargement.
- The third subsection:  The pause or stop and the commencement.
 Conclusion: It contains the most important search results.
- Indexes: They includes a bibliography of the most important sources and references, and an index of topics.
The research has reached several conclusions, the most significant of which is that Al-Mubarrad, the leader of the Basran school in his era, echoed the views of that conservative school, from its venerable scholars he received knowledge. The study, encompassing twenty-seven examples, concurs with Al-Mubarrad in nine instances while disagreeing with him in eighteen examples. This indicates Al-Mubarrad’s adherence to the purest and most eloquent forms of language. However, this disagreement does not imply to dismiss an eloquent form for the sake of simplicity or to denigrate a less eloquent form as being erroneous.

الكلمات الرئيسية