القصيدة الوامضة في شعر أمل دنقل - قراءة فنية في قصيدة يوميات كهل صغير السن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية اللغة العربية بالمنصورة - جامعة الأزهر

10.21608/jflm.2024.404743

المستخلص

ملخص البحث
عني هذا البحث بدراسة واحدة من أهم القصائد الواقعية الاجتماعية التي احتجنها ديوان (البكاء بين يدي زرقاء اليمامة) لأمل دنقل, وهي قصيدته(يوميات كهل صغير السن). وقد تميزت التجربة الفكرية والشعورية في القصيدة بالضخامة والكلية لتضمن فكرتها الجوهرية حكمًا عامًّا كان لزامًا على الشاعر أن يقدم عددًا ضخمًا من التجارب والبراهين المؤيدة لصحته, ويحمي قصيدته في الوقت نفسه من الرتابة والتطويل, ومن ثم لم يجد أمامه خيارًا سوى الاستفادة من البناء الفني للومضة في صياغة تجاربه الجزئية الداعمة لفكرته الجوهرية. وفي إطار البناء الفني للومضة أو الإبيجرامة احتفى كل مقطع أو ومضة من ومضات القصيدة بالخصائص الأساسية الثلاث التي تتميز بها الومضة, وهي وحدة الفكرة, وأسلوب المفارقة, والتكثيف الدلالي الذي تحقق بدوره في كل مقطع من المقاطع عبر استخدام الألفاظ الموحية, والمونتاج, وأسلوب الحكي المركز, وحذف بعض أدوات الربط.
وبالإضافة إلى ما سبق حرص دنقل في قصيدته على استثمار الطاقات الإيحائية للصورة الشعرية, والعناصر الموسيقية. ففي إطار الصور القديمة أو الموروثة استفاد الشاعر من الطاقات الإيحائية لـ: التشبيه, والاستعارة, والكناية, والحقيقة. وفي إطار الوسائل الحديثة في تشكيل الصورة استفاد من : التشخيص, والتجسيد, وتراسل الحواس, ومزج المتناقضات. أما الجانب الموسيقي فقد تجلت الاستفادة منه عبر توظيف عدد من الروافد الموسيقية الخارجية والداخلية في تعميق الإيحاءات ببعض المشاعر والأحاسيس, وكان من أهم تلك الروافد: الأوزان, والقوافي, وتوازن الأبنية, والتكرار, والجناس, وأصوات المدود...
ومن ثم فقد تمكن دنقل من توفير مصفوفة فنية متكاملة للتعبير عن تجربته الفكرية والشعورية, نجح كل عنصر من عناصرها في الإيحاء بما شحنه به الشاعر مما فارت به نفسه من المشاعر والأحاسيس.  
Abstract:
This research is concerned with studying one of the most important social realistic poems contained in Amal Dunqul’s poetry collection titled “The Weeping in the Hands of the Blue Dove,” namely his poem “Diaries of a Young Elderly Person.” The poem's intellectual and emotional experience is distinguished by its enormity and comprehensiveness. Its core idea entails such an overarching concept that obliged the poet to employ a multitude of experiences and proofs to substantiate its validity. At the same time, he had to protect his poem from monotony and prolixity. Therefore, the poet had no choice but to take advantage of the artistic structure of the flash or epigram in formulating his partial experiences supporting his core idea. Within the artistic framework of the flash, each section or flash of the poem embodies the three main flash-distinguishing characteristics, which are unified idea, paradoxical style, and semantic condensation which, in turn, is achieved in each section through the use of evocative language, montage techniques, a focused narrative style, and the omission of some connecting words. In addition, Dunqul is keen to exploit the suggestive powers of poetic imagery and musical elements in his poem. Within the framework of traditional or inherited imagery, the poet harnesses the evocative capacities of simile, metaphor, metonymy, and truth. In the realm of contemporary image-forming techniques, he utilized personification, embodiment, synaesthesia, and the juxtaposition of opposites. As for the musical aspect, the poet effectively employed a number of external and internal musical resources to deepen the implications of certain emotions and feelings. Among the most prominent of these resources are meter, rhyme, balance of structures, repetition, alliteration, and the sounds of long vowels. Consequently, Dunqul is able to provide a comprehensive artistic matrix for expressing his intellectual and emotional experience. Each element within this matrix has successfully conveyed the emotional and sensory charge that the poet soul overflowed with.

الكلمات الرئيسية