"الـخَــــيْــــــــلُ فـي الـمُـفَــضَّـــلِـيـَّــات دلالاتـهــــــا ومـوضـوعـاتـهــا وصـورهـا الـفـنـيـــة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب العربي ـ كلية التربية الأساسية ـ جامعة الكويت ـ دولة الكويت

المستخلص

ملخص البحث
يهدف البحث إلى دراسة الخيل في المفضليات: دلالاتها، وموضوعاتها، وصورها الفنية؛ فهو يقدم رؤية أدبية جمالية ذات بعد دلالي وموضوعي، ويقوم على مقدمة لتوضيح مفهوم الحيوان ودلالاته، وعلى ثلاثة محاور، وخاتمة.
يدرس المحور الأول مجالاً دلالياً متعلقاً بالخيل، ويشمل أربع دوائر دلالية - الدائرة الأولى تشمل وحدات دلالية عامة متعلقة بجماعة الخيل ، والثانية تشمل وحدات دالة على جنس الخيل وأعمارها، والثالثة تشمل وحدات دالة على البنية الجسدية للخيل وصفاتها، والرابعة تشمل وحدات دالة على ألوان الخيل وتسمياتها ونسبها - وما يتفرع عنها من دوائر فرعية تشمل وحدات دلالية  نُظر إليها لغة ودلالة، وإلى ما استُخدم منها معادلاً فنياً، وإلى سياقها المعنوي، وما تميّزت به بعضها من ملامح دلالية عامة وخاصة، وما اتصفت به من علاقات كعلاقة العموم بالخصوص أو الترادف، وما كان منها مشتركاً لفظياً. ويعتمد هذا المحور على المنهج الإحصائي لمعرفة مدى شيوع بعض الوحدات الدلالية مقارنة بغيرها، ولتوضيح مدى مطابقته لطبيعة الحياة العربية القديمة. ويتناول المحور الثاني موضوعات الخيل، ويقف عند السياق الذي وردت فيه. أما المحور الثالث فقد خُصِّص للتصوير الفني القائم على وسائل التصوير البياني، ولا سيما التشبيه الذي كانت الخيل طرفاً فيه، سواء أكان المشبّه، أو المشبه به الذي نُظر إليه بوصفه معادلاً فنياً للدلالة على المعاني المتعددة.
ولقد قام البحث على النصوص الشعرية للمفضليات التي تبوأت مكانة رفيعة بين كتب المنتخبات الشعرية نظراً لثروتها اللغوية، وما احتوته من ألفاظ مهجورة خلت منها المعاجم، ولرصدها جوانب مختلفة من الحياة العربية في العصر الجاهلي وصدر الإسلام. وكان من البدهي الاستعانة بكتب المعاجم والمعاني، والكتب الأدبية النقدية.
Abstract:
This study aims to examine the portrayal of horses in Al-Mufaḍḍaliyyāt, focusing on their meanings, themes, and artistic depictions. It offers an aesthetic literary perspective with both semantic and thematic dimensions and is structured into an introduction, three main sections, and a conclusion.
The first section explores the semantic field related to "horses," encompassing four semantic domains:
The first includes general semantic units related to groups of horses. The second indicating the breed and ages of horses. The third describing the physical structure and characteristics of horses. The fourth denoting the colours, names, and lineage of horses, along with their subsidiary domains and units. These aspects are analysed linguistically and semantically, considering their artistic equivalents and contextual meanings. It highlights some units' general and specific semantic features, their relationships such as generality and specificity or synonymy, and their polysemous nature.
This section utilizes statistical methods to determine the prevalence of certain semantic units compared to others and to elucidate their alignment with the nature of ancient Arab life.
The second section addresses the themes associated with horses, examining the contexts in which they appear.
The third section is dedicated to artistic depictions, particularly those using figurative language, with a focus on similes where horses are either the subject or the object. These similes serve as artistic equivalents to convey multiple meanings.
The research is based on the poetic texts of Al-Mufaḍḍaliyyāt, which hold a distinguished place among poetry anthologies due to their rich linguistic content, including archaic words absent from dictionaries, and their depiction of various aspects of life during the pre-Islamic and early Islamic periods. Consequently, the study relies on lexicons, linguistic references, and critical literary works.

الكلمات الرئيسية