شعر شنودة الثالث المضمون والشکل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب والنقد في جامعة الأزهر کلية اللغة العربية القاهرة

المستخلص

              ملخص البحث
     بعد قراءة متأنية لديوان شنودة الثالث وجدته جديرا بالدراسة ؛ حيث الأفکار عميقة والألفاظ وراءها دلالات وإيحاءات بعواطف ومعان غزيرة، وصور مبتکرة متلائمة مع الجو النفسي العام للتجربة، بناء متماسک متآلف، معبر عن نفسيته، بصدق وعمق، وهذا هو أرقى درجات التعبير الأدبي عن الشعور الصادق، فشعره يتلامس مع قلبک، فتعايش مع ( وماذا بعد هذا؟! -ستائه في غربة...) تجد نشوتک الوجدانية التي تهزک هزا.
جاءت الدراسة في مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة:
التمهيد: نبذة عن حياة الشاعر، والمؤثرات في شعره.
المبحث الأول: شعر شنودة المضمون، وتحته مطلبان: الأول: مضمون شعره قبل الرهبنة، الثاني: مضمون شعره بعد الرهبنة.
المبحث الثاني: شعر شنودة ( الشکل) وتحته ( اللفظة، الأسلوب، الخيال، الوحدة الفنية، الموسيقى، البديع، شنودة بين المحافظة والتجديد، هنات في شعر شنودة).
الخاتمة: أرصد فيها بعض نتائج البحث.
Abstract:
    After a meticulous reading of  Diwan Al-Baba Shenouda III (Pope Shenouda’s volume of poetry), the researcher found it worthy of study as the subject is both new and interesting. In fact, Shenouda’s volume of poetry is known for its deep thoughts and well-versed diction. Moreover, its expressions bear abundant connotations of emotions as well as plentiful meanings. The volume is rich with a great deal of innovative images that are compatible with the general psychological atmosphere of the poet’s experience. Its poems are characterized by their coherent, monolithic poetic style that well expresses the poet’s psyche both sincerely and profoundly. By composing such poetry, the poet reaches the highest degree of the literary expression of sincere emotions. On reading such poems as “What after this? and “Lost in Exile”, the reader’s heart will be deeply touched with their emotional euphoria.
     The present study comprises  an introduction, two main topics and a conclusion. The introduction provides a brief account of the poet’s life as well as the major influences on his poetry. The first topic discusses the content of Shenouda's poetry, both before and after his monasticism. The second topic discusses the form of Shenouda's poetry with special focus on its poetic diction, style, imagery, artistic unity, rhythm and musical devices. Moreover, the topic explores Shenouda’s poetry between conservatism and renewal, paying attention to the noticeable flaws in his poetry. Finally, the conclusion gives the findings that have been reached out throughout the study.         

الكلمات الرئيسية